کد مطلب:5308 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:255

متن نامه پیامبر به نجاشی درباره مهاجران حبشه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. مِنْ مُحَمَّدٍ عَبْدِاللهِ وَ رَسُولِهِ، اِلَی النَّجاشِی الاصْحَمِ مَلِكِ الحَبَشَةِ. سِلْمٌ أَنْتَ. فانّی اَحْمَدُ اِلَیكَ اللهَ، المَلِكُ القُدّوسُ السّلامُ المؤمِنُ المُهَیْمِن و أشهَدُ انّ عیسیَ بنَ مریمَ روحُ الله و كَلِمَتُه ألقاها اِلی مریمَ البَتولِ الطیّبةِ الحصینَةِ، فحَمَلَتْ بعیسی، فخلقَهُ اللهُ مِنْ روحِه و نَفْخِه، كَما خَلقَ آدمَ بِیَده و نَفْخِه. و انّی ادعوكَ اِلَی اللّه وَحده لا شَریكَ لَه، والمُوالاةِ عَلی طاعَتِه، و انْ تَتّبِعَنی، و تُؤمِنَ بالّذی جائنی، فَانّی رسول اللّه... وَ قَدْ بعَثْتُ الیكَ ابنَ عمّی جَعفراً، و نَفَراً، مَعَهُ مِنَ المسلمینَ ، فاذا جاءَكَ فاقرِهِم، ودَعِ التّجبّرَ، فانّی أدعوكَ و جُنُودكَ الی اللّهِ، فَقَد بَلّغتُ و نَصَحْتُ، فَاقْبَلُوا نُصْحی. والسَّلامُ عَلی مَنِ اتَّبَعَ الهُدَی.@ پیامبر صلی الله علیه وآله به نجاشی درباره مهاجران حبشه [1] *

[1] طبري، ص1569؛ السيرة الحلبيّة،ج3، ص344.

به نام ايزد مهرگستر مهر پيشه

از محمّد پيامبر خدا به نجاشي أصحم پادشاه حبشه.

تو با ما در آشتي هستي، من نزد تو آفريدگاري را مي ستايم و فرمانرواي وارسته از همه كمبودهاست. به دور از عيب و تباهي است. رهاننده مردم از هراس و پريشاني و سرپرست روزي و زندگاني بندگان خويش است.

گواهي مي دهم كه عيسي پسر مريم، روح خدا و كلمه اوست كه خداوند او را در درون مريم عذراي پاك پاكدامن جاي داد و مريم بر او بارور گشت. خداوند با دميدن روح خويش در مريم، عيسي را پديد آورد، چنان كه آدم را نيز به دست خود و با دميدن جان در كالبد وي، جان بخشيد.

من تو را به خداي بي انباز و به ادامه فرمان برداري از او و نيز به پيروي از خويشتن و پذيرفتن كتاب آسمانيم، فرامي خوانم، كه به راستي من فرستاده خدا هستم. من پسر عمّ خود، جعفر را با شماري از مسلمانان به سوي تو فرستادم، هنگامي كه نزد تو آمدند، ايشان را پذيرا شو. سركشي را كنار گذار، كه من، تو و سپاهيان تو را به سوي خدا فرامي خوانم، به راستي كه من فرمان خدا را رساندم و نيكخواهي و اندرز خويش باز نمودم، پس پند مرا بپذير. و درود و ايمني از عذاب خدا بر آنكو پيرو هدايت شود**زيرنويس=دنلپ، خاورشناس اسكاتلندي، اصل اين نامه را در اختيار دارد و تصوير آن را در ماه ژانويه سال 1940 در مجله انگليسي زبان جمعيت سلطنتي آسيايي منتشر كرده است.